Nationale Dierenzorg Wassenaar

Menu
  • Home
  • Telefoonnummers
  • Donatiewebshop!
  • Organisatie
  • Openingstijden
  • Contact
  •  English English

Nationale Dierenzorg Wassenaar

  • Home
  • Telefoonnummers
  • Donatiewebshop!
  • Organisatie
  • Openingstijden
  • Contact
  •  English English

header

Wordt donateur van de NDZ! Aanmelden? Klik hier!

Asiel dieren >
Pension informatie >

Seniorenclub >

Dierenambulance > 

 

 Bezoek onze donatiewebshop! >

Veelgestelde vragen

 

Wat is het plaatsingsbeleid van Dierenzorg?
Dierenzorg streeft er altijd naar een dier zo kort mogelijk in het asiel te laten verblijven. Ieder dier is er immers bij gebaat zo snel mogelijk een nieuw thuis te vinden en een asiel is voor de meeste dieren veelal een stressvolle omgeving. Maar dat betekent natuurlijk niet dat we niet selectief zijn bij het plaatsen van onze dieren! In korte tijd leren onze verzorgers de dieren goed kennen en zodoende weten wij precies bij welke omgeving een dier gebaat is. Wij zullen dan ook altijd goed kijken of uw situatie (woonomgeving, kinderen, temperament, ervaring/inzicht etc) past bij het door u gewenste dier. En zonodig adviseren wij u misschien een ander dier als wij denken dat deze beter past.
Verder plaatsen wij de dieren nooit op de dag van de eerste kennismaking. We wachten altijd een dag om zo de eventuele nieuwe eigenaar de kans te geven om alle informatie goed te verwerken, en te voorkomen dat het een impulsieve beslissing is. En we plaatsen alleen als beide partijen er positief tegenover staan.

Het kan voorkomen dat wij dieren plaatsen die nog niet volledig geënt of steriel zijn. Dit wederom om de verblijftijd van het dier in het asiel zo kort mogelijk te houden als wij denken een passend nieuw onderkomen te hebben gevonden. Onze verzorgers zullen u dit altijd melden bij plaatsing. Het is dan uw eigen verantwoording om zorg te dragen voor een vervolgenting of sterilisatie/castratie. Wij kunnen dit ook voor u doen, maar dan blijft het dier tot die tijd wel in het asiel.


 Waarom mag ik niet alle plaatsbare honden zien?
Deze vraag wordt ons vaak gesteld en het antwoord is simpel: voor het welzijn van de honden. Een asiel kan voor een hond al een stressvolle ervaring zijn. Gelukkig zijn daar de vaste verzorgers die de honden leren kennen en vertrouwen. Het feit dat de honden telkens weer dezelfde gezichten zien geeft hen veel rust. Om die reden laten we niet de hele dag onbekende gezichten langs de kennels lopen. Dit zou resulteren in veel onnodig geblaf en stress. Ook willen wij voorkomen dat mensen op basis van het uiterlijk voor een bepaalde hond kiezen, terwijl deze qua karakter misschien helemaal niet bij uw situatie past. Als u interesse heeft in een hond uit ons asiel, maakt u dan een afspraak met één van onze verzorgers. Deze zal - door middel van een gesprek - bepalen of de door u gekozen hond bij uw situatie past. Is de 'match' op papier gemaakt, dan kunt u de hond zien om te kijken of de klik er ook 'live' is!


 Hoe lang moet ik mijn kat binnen houden?
Dit is natuurlijk afhankelijk van de kat en de omgeving, maar houdt u uw kat minstens 4-6 weken binnen na plaatsing. In die tijd leert de kat z’n nieuwe eigenaar kennen en vertrouwen. Hij leert de geur en omgeving kennen en weet z’n weg terug te vinden. Sommige katten zijn helemaal niet geschikt om vrij buiten te lopen. Dit vertellen onze verzorgers u ook altijd bij plaatsing.


 Wanneer kan de hond los lopen?
Belangrijk is dat u uw hond goed leert kennen en dat u een vertrouwensband opbouwt. Uiteraard moet uw hond de basiscommando's al goed uitvoeren aan de riem. Onze verzorgers kennen meestal de geschiedenis van een hond en kunnen u dan ook vertellen of deze gewend is los te lopen.


 Wat doet de contactcommissie?
De medewerkers van onze contactcommissie gaan na een aantal maanden op bezoek bij onze geplaatste dieren om te zien hoe het gaat en of het dier goed gewend is in zijn nieuwe omgeving. Deze medewerkers kunnen u eventueel nog tips geven of vragen beantwoorden. U kunt onze contactcommissie dus eigenlijk zien als een service naar nieuwe eigenaren!


 Wanneer komt het dier op mijn naam?
Dierenzorg is wettelijk verplicht al haar asieldieren te voorzien van een microchip. Hiermee zetten we het dier op naam van ons asiel. Als het dier wegloopt of zoek raakt, weten wij zeker dat deze altijd weer bij ons terug zal komen als deze wordt gevonden. Te vaak zien wij bij gevonden dieren dat de adresgegevens van de eigenaar niet meer kloppen. Soms is een eigenaar om die reden ook niet meer te traceren. En daar is het dier dan de dupe van. Ook gebeurt het dat een dier dan in een ander asiel belandt, waar de medewerkers niets weten van de geschiedenis van het dier. Om die reden laten wij de dieren ook na plaatsing op onze naam staan.


 Waarom moet het dier altijd terug naar NDZ als ik er niet meer voor kan zorgen?
Om te voorkomen dat een dier ergens heen gaat, terwijl het eigenlijk niet gewenst is of dat de nieuwe mensen niet op de hoogte zijn van de speciale zorg die dit dier nodig heeft. Het is natuurlijk altijd mogelijk om een dier in overleg met ons wél zelf te herplaatsen. Maar dan ligt de verantwoording bij ons. Op deze manier willen we mensen tegemoet komen door altijd een oplossing te bieden als er problemen zijn. Het maakt de aanschaf van een dier makkelijker als je weet dat er altijd iemand is op wie je terug kunt vallen. Is een dier geplaatst maar gaat het echt niet goed in de nieuwe thuissituatie, dan moet een dier altijd terug naar ons asiel.


 Heeft mijn kat meteen al niesziekte? Ik heb hem pas in huis!
Dit kan goed zijn. De stress van het verhuizen naar een nieuwe omgeving maakt het dier vatbaarder voor ziekte. Als de niesziekte al sluimerend aanwezig was of het is aanwezig in de nieuwe omgeving (het is een virus net als verkoudheid en griep) dan zal hij het sneller oplopen in een onbekende omgeving. Het lichaam zou het virus zelf aan moeten kunnen, maar bij ernstige benauwdheid of veel/groene neusuitvloeiing heeft de kat antibiotica nodig. Als u twijfelt kunt u ons altijd bellen voor advies of even een bezoekje aan uw dierenarts brengen. 

Pension informatie

  • Praktische informatie
  • Impressie hondenpension
  • Impressie kattenpension
  • Uw kat in pension
  • Openingstijden Pension en Asiel
  • Onze pensiontarieven

Dierengeluiden NDZ

NDZ DG voorjaar21 LR Websites

 

Asiel dieren

  • Asiel honden
  • Asiel katten
  • En ze leefden nog lang en gelukkig
  • Afstand doen van uw dier
  • Asiel informatie
  • Gevonden dieren
  • Veelgestelde vragen

quibybanner adopt2facebookAdopteer een
van onze senioren
  

Contact

Stichting Nationale Dierenzorg
Zijdeweg 56
2245 BZ Wassenaar
tel: 070-5179852
Email: info@ndz.nl
KvK: 27021394
RSIN: 800435230
Privacy Verklaring NDZ 

Help ons helpen

  • Word donateur!
  • Online doneren
  • Periodiek schenken
  • Nalaten
  • Online donatie

Anbi status

Stichting NDZ is een officieel erkend ANBI goed doel. 

 anbi logo

Nfdo.nl

nfDO-LOGO-2014 150 cr